Hyppää sisältöön

Kevään ylioppilasjuhlan tunnelmia

18.6.2026

Lapuan lukion kevään ylioppilasjuhlaa vietettiin lauantaina 30.5.2026. Juhlassa todistuksen ja valkolakin sai 65 Lapuan lukion opiskelijaa ja yksi Sedu Lapuan opiskelija.

Ylioppilasjuhlan kunniavieraina olivat Lapuan lukion vuoden 1976 ylioppilaat. Valmistuvat ylioppilaat ojensivat ruusut riemuylioppilaille.

Riemuylioppilaiden tervehdyksen juhlaan toi musiikin maisteri Ritva Jokiaho-Heikkilä. Hän muisteli omaa ylioppilaskevättään, johon liittyi henkilökohtaisia murheita ja paikkakunnan yhteinen suru.

– Sinä keväänä ilo ei ollut ylimmillään muissakaan perheissä Lapualla Patruunatehtaan räjähdettyä 13.4.

Jokiaho-Heikkilä muistutti, että nuoruuden vaikeudet eivät kuitenkaan määrittele loppuelämää.

– Pyrkimys eteenpäin ja hyvän tavoittelu palkitsevat aina.

Moni asia lukiossa on muuttunut 50 vuoden kuluesssa.

– Meidän aikanamme ei ollut kielistudioita, kuullunymmärtämiskokeita eikä läppäreitä, sosiaalisesta mediasta puhumattakaan. Toisaalta emme osanneet sellaisia kuvitellakaan.

Jokiaho-Heikkilä jakoi koulumuistona pitkän matematiikan ja fysiikan opettajan Heikki Yli-Annalan lausahduksen hankalien tehtävien edessä: ”Kokeile ja keksi!”

– Sitä olen elämässäni noudattanut paljon.

Juhlassa nähtiin voimistelun taitoa ja iloa, kun Sofia Harjun ja Hanna Kuhnan valmentama ryhmä Elexiat esiintyi.

Lapuan lukion rehtori Kaisa Piiparinen jakoi uusille ylioppilaille todistukset, stipendit ja muut huomionosoitukset.

Opinto-ohjaaja Markus Möykkynen ja ryhmänohjaajat jakoivat ylioppilaslakit uusille ylioppilaille.

Eläkkeelle jäävä koulusihteeri Paula Alakarhu onnitteli jokaista uutta ylioppilasta ojentamalla ruusun.

Rehtori julisti abiturientit ylioppilaiksi, minkä merkiksi valkolakit painettiin päähän.

Rehtori Kaisa Piiparinen piti onnittelupuheen uusille ylioppilaille.

Piiparinen nosti puheessaan esille ensimmäisen Kuun pinnalla kävelleen ihmisen Neil Armstrongin sanat: ”Tämä on pieni askel ihmiselle, mutta suuri harppaus ihmiskunnalle.”

– Tänään te uudet ylioppilaat olette huomion keskipisteenä. Voitte sanoa pystypäin: ”Tämä on pieni askel ihmiskunnalle, mutta suuri harppaus ihmiselle.” Olette oman koulutuslentonne komentajia. Tähän mennessä monta pientä koulutusaskelta on jo otettu, ja nyt on sen suuren harppauksen vuoro.

Kaisa Piiparinen kertoi avaruusaseman astronautin työn erityispiirteistä. Työympäristö eli avaruus on elämälle vihamielinen tila, jossa virheitä ei voi tehdä. Toisaalta työssä saa ihailla alla olevaa kaunista maapalloa. Työssä pitää varautua tuntemattomaan, olla rohkea ja ymmärtää tiedon ja tieteen merkitys sekä uskoa selviytymiseen.

– Suuri harppaus johtaa tuntemattomaan, ennakoimattomaan ja yllätyksiin. Suuri harppaus vaatii rohkeutta ja uskoa selviytymiseen. Toisin kuin avaruuslennoilla elämässä myös virheille ja väärille valinnoille on varaa, eikä ympäristö ole vihamielinen. Suunnitelmia voi tehdä, mutta kaikkeen ei koskaan voi varautua.

Puheensa päätteeksi Kaisa Piiparinen onnitteli uusia ylioppilaita valmistumisen johdosta.

– Tänään teidän on aika avaruusaseman astronauttien lailla leijailla ihanassa painottomuuden tunteessa ja nauttia elämän ainutkertaisuudesta. Näyttäytykööt tulevaisuus ja elämä teille yhtä kauniina kuin maapallo avaruuden astronauteille. Harpatkaa tästä eteenpäin turvallisin mielin.

Juhlassa oli monipuolista musiikkiohjelmaa, jota esittivät opiskelijat ja opettajat.

Lukiolainen Akseli Koivisto esitti Oskar Merikannon Valse lenten. Akseli Koivisto vastasi myös juhlan yhteislaulujen säestyksistä.

Uudet ylioppilaat Taimi Hietala (pasuuna) ja Martta Västinsalo (piano) esittivät Yoshiki Mizunon sävellyksen Blue Bird.

Lukion opiskelijat ja kaksi yläkoulun oppilasta esittivät Ellinooran kappaleen Kultainen sukupolvi.

Opettajien lauluryhmä esitti lapualaislähtöisen Laura Sippolan kappaleen Kesäyö opiskelijoiden yhtyeen säestämänä.

Ylioppilaan puheen piti ylioppilas Siiri Järvelä. Hän pohti puheessaan lukioaikaa, sen kohokohtia ja arkisia hetkiä.

– Vaikka kirjoituksiin liittyi stressiä, jännitystä ja pitkiä päiviä, niiden kautta opimme myös paljon itsestämme. Lukio ei ollut vain yleissivistävän tiedon keräämistä, vaan se on muokannut meistä ajattelevia, kriittisiä ja uteliaita nuoria.

– Tämä aika on opettanut myös vastuunkantoa ja itsenäisyyttä – valmiuksia, joita tulemme varmasti tarvitsemaan tulevaisuudessa.

– Kaikella on alku ja loppu. Tänään juhlistamme lukioajan päättymistä, mutta samalla juhlimme uuden alkua.

Ylioppilasjuhlan jälkeen ylioppilaat siirtyivät kulkueena urheilutalolta sankarihaudalle.

Ylioppilaat laskivat ruusuja sankarihaudalle.

Lapuan lukion kevään 2026 ylioppilaat